کوپلینگ هیدرولیکی مخزن دار چیست؟ چگونه کار میکند؟
استفاده از کوپلینگ هیدرولیکی مخزندار حداکثر گشتاور را در هنگام راهاندازی محدود میکند. گشتاور راهاندازی کم و با مدار استاندارد در شرایط حداکثر پر شدن روغن به دست میآید زیرا کوپلینگهای هیدرولیکی گشتاور را به کمتر از 200 درصد گشتاور اسمی موتور محدود میکنند. میتوان با کاهش مقدار روغن، گشتاور راهاندازی را تا 160 درصد گشتاور اسمی موتور محدود کرد: با این حال، این امر باعث ایجاد لغزش و افزایش دمای کار در کوپلینگ میشود.
راحتترین راه حل فنی استفاده از کوپلینگهای هیدرولیکی مخزندار است که توسط سوراخ های تخلیه به مدار اصلی متصل میشود.
در حالت سکون، مخزن حاوی بخشی از روغن است، بنابراین مقدار موثر روغن در کوپلینگ کاهش مییابد(شکل 4a) و گشتاور کاهش مییابد و به موتور اجازه میدهد تا سریعا به سرعت ثابت در حال کار بدون بار برسد.
در طول راهاندازی، روغن از مخزن به مدار اصلی(شکل 4b) در مقداری متناسب با سرعت چرخش، جریان می یابد و در نتیجه زمان راهاندازی کوپلینگ هیدرولیکی افزایش یا کاهش مییابد.
به محض اینکه کوپلینگ هیدرولیکی به سرعت نامی رسید، تمام روغن به مدار اصلی کوپلینگ جریان مییابد(شکل 4c) و گشتاور با حداقل هدررفت منتقل می شود.
با یک مخزن ساده، نسبت بین راه اندازی و گشتاور اسمی ممکن است به 150% برسد. این نسبت ممکن است با یک مخزن بزرگ که حاوی مقدار روغن بالاتری است تا 120% کاهش یابد تا به تدریج در طول مرحله راه اندازی به داخل هیدروکوپلینگ منتقل شود.
این نوع از کوپلینگهای هیدرولیکی برای راه اندازیهای بسیار نرم با جذب گشتاور کم ایده آل است، همانطور که معمولاً ماشین آلات با اینرسی زیاد مانند تسمه نقالهها نیاز دارند.
مزایای کوپلینگهای مخزندار با افزایش نیاز برق و زمانی که قدرت انتقال افزایش مییابد، بیشتر و بیشتر آشکارمیشود.
مخزن ساده از سایز 11CK موجود است در حالی که مخزن بزرگ از سایز 15CCK موجود است.
مزایای کوپلینگ هیدرولیکی مخزن دار
- گشتاور راه اندازی محدود به 120٪ در نسخه های با مخزن بزرگ
- اتلاف انرژی کم حتی در جایی که اینرسی زیاد است.
- محدودیت جریان راهاندازی اولیه، عمر موتور را افزایش میدهد.
- برای کنترلهایی با چندین مصرفکننده، کوپلینگ به طور خودکار سرعت بار را بر اساس سرعت سنکرون تنظیم میکند.
- افزایش تعداد راهاندازی در هر ساعت